Autor: Jirka Chvátal, 22 Duben 2009, 20:43
Zlín Z-50LS Petra Cigánka
Model Zlín Z-50LS provozuji několik let a je to můj nejoblíbenější model.Vznikl zvětšením původního plánu Modelář z r. 1975 o 15%, úpravou konstrukce a hlavně změnou profilu křídla.
Model je celobalzový, potažený Oracoverem, haubna je laminátová.
Rozpětí je 184cm, váha 4800g, motor MVVS 26, nejdrív nevýkonný benzín, teď žhavík s tím nejobyčejnějším karburátorem.
Model je velice hodný, dobře létá běžné obraty. Má nízké plošné zatížení a nízkou přistávací rychlost, do vývrtky se mu vyloženě nechce.
Někdo říká že padesátka jako model je bestie, prodlužují se trupy , přidávají vztlakové klapky, úplav za křídlem prý ovlivňuje výškovku. Nevím, tento model žádné takové potíže nemá.
Similar Posts:
- Zlín Z-126 Petra Cigánka
- Aero C-104 Petra Cigánka
- Akrobat Faraon Petra Cigánka
- Westland Lysander Petra Cigánka
- Akrobat Supersportster Petra Cigánka
- Windex 1200c Petra Cigánka
- Liberty Sport Petra Cigánka – stavba
- Nová modelářská plocha Petra Cigánka
- 3m Zlín Z-50 Petra Čechlovského – video z 5. letu
- Novoroční létání LMK Zlín
Rubrika: Modelářská dílna
Komentoval Dzordzik
Duben 22, 2009 @ 20:54
Krásná padesátka, létá nádherně, musím potvrdit, že se nechová tak jako ostatní podobných rozměrů. Ten profil asi fakt bude dobrej Peťo :)
Komentoval Jan Doležel
Leden 12, 2012 @ 23:46
Zdravím.
Krásný model.
Chtěl jsem se zeptat na tu změnu profilu křídla.
Byl by nějaký tip, jaký profil by byl nejideálnější?
Děkuji za odpověď
Komentoval Petr Cigánek
Leden 15, 2012 @ 00:22
Též zdravím, náhodně jsem tady dnes zabrouzdal a vidím dotaz.
Jaký profil by byl nejlepší, to nevím, ale tento je skutečně dobrý.Letos mi bude padesát a od mládí jsem studoval všechny články o aerodynamice, které se ke mě dostaly a něco málo jsem si i zapamatoval.Na letové vlastnosti na malé rychlosti má vliv kritické Reynoldsovo číslo při kterém dochází k prudkým změnám obtékání na horní straně profilu. Nechám stranou samotný výpočet Re. Nejdůležitější je vědět, že krit. Re stoupá přibližně úměrně s tloušťkou profilu. Konkrétně u Z50 se křídlo ke konci zužuje tzn. mění se hloubka profilu. Rychlost pohybu vzduchem je stejná, tzn., že Re je u středu vyšší než na konci. Pokud použijeme na celé křídlo jeden profil stejné tloušťky
a budeme postupně snižovat rychlost letu, v určitém okamžiku
se nám na konci křídla utrhnou proudnice a model prudce spadne do vývrtky a to nechceme. Proto je zapotřebí použít u kořene profil silnější a na konec tenší, dosáhneme toho, že proudnice se nejdříve odtrhnou u trupu a reakce modelu je
příjemnější.(Jiná metoda je geometrické křížení konců křídel, ale u akrobata nelze použít). Další úprava spočívá v tom, že uděláme náběžnou hranu tupější než na originálním profilu. Zvýší se sice odpor, ale motor to utáhne, získáme vylepšení přilnavosti proudnic při větších úhlech náběhu. Třetí důležitý faktor je co nejmenší plošné zatížení křídla. No a přejdu ke konkrétním profilům použitým na mojí Z50. U kořene to je S 8035 silný 18%,
na konci ten sám profil snížený na 14 %. Náběžná hrana je zkrácena (zatupena) o 2 mm. Samotný profil jsem vybral intuitivně na základě profilů shlédnutých u jiných akrobatů. Profil
lze najít a upravit v Ital. programu “Profili” (to “i” na konci je správně.Tož to je všechno, už jsem se nakecal dost a jdu spat.P.C.