Autor: Jirka Chvátal, 26 Duben 2008, 21:11
Volný let – Český pohár F1A, F1B, F1C v Kunovicích
V sobotu 26. dubna jsem se s Frantou Glozigou, členem našeho klubu LMK Čmelák Holešov, zúčastnil závodu Českého poháru v kategoriích F1A (volné větroně), F1B (gumáky) a F1C (motoráky) na letišti v Kunovicích. Po příjezdu na místo se pomaličku zvedal opar, bylo prakticky bezvětří. Po nástupu, rozdělení časoměřičů a briefingu ohledně letového provozu na letišti se odtroubilo první kolo.
V něm Frantovi bohužel chybělo tuším 30 vteřin do maxima (létá se na 3 minuty), nebyl ale sám. V průběhu dalších hodinových kol vítr postupně zesiloval až při pátém kole dosahoval změřených stálých 8 a v nárazech 12 m/s. Lety byly velmi dlouhé a při 3 minutových maximech nebyly vyjímkou lety dlouhé i 2 až 3 km!
Po minutě běhu za modelem už z něj byla tečka mizící na obzoru, často ve výšce 300m a víc. Z takové výšky modely na determalizátor padaly často i minutu a naklouzaly ještě dalších 500m vzdálenosti. Vidět brus kategorie F1C, který při maximálně 5 vteřin motorového letu, kdy motor bez tlumiče za šíleného jekotu a otáček přes 30 000 otáček za minutu vystřelí model kolmo a nastoupá do 100m výšky a z ní za 3 minuty zmizí za obzorem je silný zážitek a vidět nebohého modeláře jak si to za ním upaluje pole nepole, louka nelouka … Z vlastní zlušenosti vím, jakou fyzičku to potřebuje.
V pátém kole se dohodlo, že další kola se odloží. Plní byly jen tři a ti se po krátké debatě dohodli, že si rozdělí body za první až třetí místo rovným dílem, než riskovat rozbití nebo ztrátu modelu. Nikomu se startovat do toho vichru, byť na zkrácenou šňůru nechtělo. Ani se nedivím. Jedno lezení na strom pro model mi stačilo, zaznamenal jsem, že jeden nešťastník ani přes pípák model nenašel vůbec ani po 2 hodinách strávených pročesáváním terénu. Ona občas ani vyhledávačka se směrovou anténou model nezachrání. Už několikrát se stalo, že byť už byl modelář např. několik stovek metrů od modelu, nějaký nenechavec mu jej přímo před očima ukradl. Nepomohlo mu ani to že viděl model padat za hradbou stromů na obzoru.
Níže je galerie fotek, které jsem na závodech mezi tím co jsem běhal pro modely pořdil. Franta nakonec hlavně díky chybějícím 30 vteřinám z prvního kola skončil na 6. místě. I tak jsme ale odjížděli spokojeni, modely jsme měli zpět všechny, byť jeden bez směrovky a s pocuchaným křídlem od pádu na strom. Už se těším na další soutěž!
Similar Posts:
- Výběr F3B/F3F modelu a použitých serv podle Pavla Marka
- Spline F3B – technologie výroby forem F3B stroje
- F3B/F3F brus Tanga od Bretamodel má svůj web
- Srovnání F3B/F3F brusů – Tanga vs Freestyler 3
- F3J Orca/Orca eX Electro – F3J koráb od tvůrců Crossfire F3B
- F3B Brno 2008 – letošní první F3B přes 160 fotek!
- Zenith F3B – prototyp nadějného F3B brousku
- Enigma F5B – F5B speciál
- 2. místo Sváti Menšíka na MČR F2A v upoutaných modelech!
- Highlander F3F – návrh prototypu, výroba forem
Rubrika: Modelářské akce, soutěže a polétání