Autor: Jirka Chvátal, 22 Leden 2009, 10:56
Baudis Model Big Ceres-E – větroňářův splněný sen
Je tomu už víc než třičtvrtě roku, kdy jsem podlehl Daliborově emotivnímu popisu zážitků ze zalétávání prvního kusu v ČR a rozhodl se že tohle je to pravé, co by ukojilo moji touhu po špičkovém, velkém a tudíž dobře viditelném modelu, který by byl i nekompromisně omotorovaný a také velmi rychlý.
Po Dionovi, který si to nahoru kolmo pod motorem mastil 54m/s si člověk na kodrcání do x set metrů jen nerad zvyká. Chtěl jsem model, který by mi vydržel opravdu dlouho a jen tak mě neomrzel, byl v termice dobře vidět a až by mě kroužení v termice omrzelo, umožnil by mi využít jeho rychlostní potenciál a obrovskou zasobu energie a trošku si zablbnout a zaakrobatit.
Podařilo se mi využít nabídky Jirky Baudise – majitele firmy Baudis Model a špičkového závodníka v F3B, létajícího s menším bráškou Big Cerese, Ceresem F3B, na jeden kousek Big Cerese v provedení elektro, který měl zrovna volný na skladě, a po krátkém telefonátu už jen čekal až mi krabice s BCE dorazí.
Tehdy jsem sepsal, pod tíhou dojmů, moje důvody pro pořízení Big Cerese-E takto:
“Už docela dlouho okukuju kluky větroňáře jak si krouží v hodně velkých výškách termiku, hledají každý termický závan a jak se snaží udržet nahoře ještě chvilku a pak už opravdu půjdou domů, protože je oběd na stole, manželka volá, děti brečí “Taťko hybaj domů”, až jsem si pořídil hotliner Dion. Na hodně dynamické polétání a sem tam na termiku. Rád si zablbnu, zaakrobatím, zasvištím, ale poslední dobou (já snad stárnu nebo co) mě čím dál víc láká si taky zakroužit při západu sluníčka a proto jsem pokukoval po něčem větším, co už by mělo klapky a bylo to taky kompozitové, protože po zkušenosti s Dionem a Ocelotem už nic jiného nechci. Ta preciznost a dokonalé letové vlastnosti mě nadchly. Bohužel mám ale horší oči a nad 300, už je Dion hůř vidět a nad 600m už není vidět skoro vůbec, proto jsem zatoužil po něčem větším …
Tak dlouho jsem pokukoval až jsem narazil na stránky Martina Pilného, alias PiNy a na jeho a Daliborův projekt Big Ceres-E. Podařilo se mi vychytat možnost výhodného nákupu u výrobce, Jirky Baudise – Baudis model a tramtadadááááá .. BIG CERES je na cestě!!!! Už se moc a moc těším na tu omotorovanou F3X stíhačku, 3,5m rozpětí, váha 5kg, Provedení Full Carbon, naprosto špičkový motor Steve Neu 1512 /1.5Y/6.7F a, jak jinak, baterie 10S A123 … To bude masakr. Ve třídě F3B modelů jde o absolutní špičku, navíc osazenou špičkovým motorem … Předpokládaná stoupavost přes 25m/s kolmo vzhůru a pak … překlapkovat a kroužit do zblbnutí :D Jak já se těšííííím, Velký Céres hlásí přílet v pátek, na plnej céééééres :D”
Dnes, ani po tak dlouhém čekání na zálet a po záletu samotném, bych je nenapsal jinak. Nyní ale zpátky k tomu co následovalo po objednání.
To, co mi dorazilo přepravkou, se ale krabicí dá nazvat dost těžko. Abych ji dostal domů, bylo třeba hóóódně dlouhého kombíku, či spíše dodávky :) Krabice, která se sotva propasovala dveřmi, zabírala mi půlku mého, pravda trochu stísněného, obývacího pokoje ale hlavně její obsah mi doslova vyrazil dech.
Naprosto perfektní provedení, tvary, které mě hned ze začátku okouzlily, rozpětí křídla, které zabíralo velkou část pokoje ale především obrovská plocha vztlakových klapek, které se daly otevřít až na 90 stupňů, stejně jako u F3B brusů, mě naplnila očekáváním.
Nákupem modelu ta pravá sranda ale teprve začala. Už od začátku jsem věděl, že na tak špičkovém mmodelu nemá smysl šetřit na vybavení a proto jsem dal na moudrou radu pana komořího, tedy Dalibora, a objednal u mého kamaráda Martina, alias PiNy, to nejlepší co šlo, tj. Motor S-Neu 1512/1.5Y/6.7S s pořádnou lopatou, kterou jsem si do té doby ani neuměl představit že existuje, sklopkou RF 20/13. To vše mělo být, především kvůli rychlému nabití, ale také velmi dlouhé životnosti a bezpečnosti (takovou nálož akku jsem chtěl skladovat a také nabíjet bezpečně doma), poháněno baterií 10S A123. Ve spojení s tímto motorem a vrtulí se nabízela přímo královská motorizace.
Nevýhodou zvoleného řešení, kterou jsem ale nakonec rád zkousnul byla ale nutnost čekání na dodání motoru přímo z Ameriky. Každý kus motoru je totiž vyráběn a testován ručně a při tehdejším výhodném kurzu dolaru se tak nákup stal ještě zaplatitelným. Stejným způsobem jsem objednal 6 kusů digitálních serv s kovovou převodovkou Airtronics 94761Z, že šlo o dobrou volbu a vlastně nutnost, jak se ukázalo později.
Zdatným sekundantem motoru se stal regulátor Jeti Master 77 OPTO. Při úvaze čím takový skvost řídit, jsem nakonec s chladnou hlavou upustil od experimentů s 2,4GHz, tím spíš že model je plný uhlíku a použil to nejlepší, co do takového modelu umístit lze a to přijímač JR RS 10 DS SPCM, taktéž velmi drahý, ale jeho pořízení rozhodně nelituji. Ještě se něco nalítá, než, pokud vůbec, přejdu na 2,4 GHz. O napájení serv se postaraly samostatné přijímačové akku a to čtyřčlánek Sanyo Eneloop.
Rozpětí: | 3530 mm |
Délka: | 1658 mm |
Profil | Speciál F3B :-) |
Hmotnost: | cca 4,5 kg |
Motor: | S-Neu 1512/1.5Y/6.7S |
Vrtule: | Rudi Freudenthaler 20×13 Carbon – sklopka |
Profil křídla: | Special F3B |
Serva: | 6x digitální Airtronics 94761Z |
Přijímač : | to nejlepší co je dostupné, tj. JR RS 10 DS SPCM |
Akku: | 10S1P Li-Fe A123 |
Regulátor: | Jeti Master 77 OPTO |
Stoupavost: | 25 m/s |
Jak už to tak bývá, tak dlouho to vypadalo, až to vypadlo, těsně před Vánoci mi s jeho typickým .. “Ahoj Bubáku .. ” :) Dalibor zavolal se slovy, máš to hotový, můžeš si pro něj přijet. Ten den konečně nastal! Na tuhle větu jsem se těšil celého třičtvrtě roku! Druhý den ráno jsem nastartoval svého Špuntíka, naložil vysílač, nabíječ Cellpro 10S a hlavně svoji drahou polovičku a vyrazil směrem k lepším zítřkům, tedy směrem Rakovník. Protože jsme vyrazili poměrně brzy a cesty byly téměř volné, už o půl desáté jsme byli u Dalibora a po chvíli i na Rakovnickém letišti, kde se měl konat zálet mého Big Cerese a to ve velkém stylu.
Dalibor jako Bořek stavitel, já jako pilot a hrdý majitel tohoto brusu, kamarád a výborný fotograf Martin Pilný alias PiNa, jako hlavní kameraman šikula Michal Doležílek alias Klobouk se svojí přerostlou kamerkou a kordon uzavíral známý to trhač vrtulí, flyalpinista a majitel Volcana Jirka Michálek, coby další kameraman a okukátor. Celé toto procesí se sešlo z jednoho jediného důvodu. Být při tom, až se tento brus vznese k obloze.
Po velmi důkladné přípravě, při které Dalibor překontroloval jestli je všechno v pořádku, jsme vyrazili na plochu. Chvíle napětí, čekání na fotografa a kameramana a může se do vzduchu! Já chytil Big Cerese za tru,p těsně za křídlem jednou rukou, druhou za náběžku křídla a za řevu motoru jej odhodil. Po krátkém rozjetí přešel Big Ceres do kolmého stoupání a po pár vteřinách motorového chodu do kluzu. Po chvíli se Dalibor odvážil udělat několik rychlejších průletů, čtyřbodových výkrutůa přemetů. Pak mi Cereska půjčil.
Na jeho palcovém vysílači, na který nejsem jako zarytý pulťák zvyklý, navíc s úplně jiným rozložením řízení než jaké létám, ale i tak jsem byl po chvíli doma a užíval si té neskutečné citlivosti na jakýkoli povel, majestátnosti s jakou se pohybuje ve vzduchu a vykružuje jednu zatáčku za druhou a taky si zkusil pár průletů následovaných výkruty a přemety. Něco takového se nedá dost dobře popsat, je to pocit, který se musí zažít. Mít na kniplech něco tak velkého a rychlého je něco, co se jen tak nevidí a nejde moc k ničemu přirovnat.
Dalibor to popsal slovy, že model vede víc pilota než pilot model a Big Ceres se řídí úplně sám, navíc neuvěřitelně sedí ve vzduchu a vítr jakoby ani neexistoval. Jen počasí s teplotou okolo nuly nebylo právě příjemné. Víc napoví kloboukovo krásně ozvučené video ze záletu v HD rozlišení. Za fotky poděkuju pro změnu Martinovi. Kluci, díky!
Similar Posts:
- Baudis Model Big Ceres-E – větroňářův splněný sen
- Soutěž modelů větroňů v termickém létání – pravidla akt. 3.9.2015
- Big Ceres-E Full Carbon od Baudis Model
- Video ze záletu Big Ceres-E od Baudis Model
- Superstarlight F3J elektro – další splněný sen
- V termínu 7.-8. června proběhne na letišti Hohenegger soutěž RC polomaket větroňů RC termika
- Fotky ze stavby a video ze záletu makety větroně Calif A21SJ Miki Adanga z Toblachu v měřítku 1:2, o rozpětí 10,5m, letové váze 55kg poháněného turbínou JetCat. Nádherná podívaná!
- V sobotu 4.4 v 9 hod. společné létání na Žabárně
- Výstava modelů v Holešově – registrace modelů
- Polétání v Holešově – zálet Akely Vládi Daňka a polétání v Kojetíně
Rubrika: Modelářská dílna
Komentoval Pavlík Jiří
Leden 25, 2009 @ 19:09
Big Ceres je moc pěkný model už se těším až ho budu moci fotografovat na
našem letišti a kochat se prěkrasnými průlety.