Autor: Marcel Králík, 4 Duben 2009, 20:09
F3B – o čem to je a jak začít? 2. díl
F3B, pro mnoho lidí jen 3 písmena. Pro ty, kteří kouzlu F3B propadli, jsou to písmena téměř magická. První díl seriálu o začátcích v F3B nám odpověděl na otázku, o čem létání F3B vlastně je, druhý pojednává o tom, co k létání F3B mimo modelu potřebujeme – naviják a baterii, kladku, silon, padáček, bázi a zaměřovadlo. Pojednává ale také o tom, že bez party stejně postižených lidí je začátek o hodně těžší …
Začněme tedy tím, bez čeho se neobejdeme a to rovnou položkou nejnákladnější, mimo modelu, samozřejmě.
Naviják
Sem tam se na internetu objeví inzerát s nabídkou prodeje navijáku. Pokud se rozhodnete ke koupi, vemte sebou někoho, kdo ví co je potřeba. Nebudu od takovéto koupi odrazovat, sám jsem naviják pořídil přes inzerát. Funguje stále k maximální spokojenosti, jen jsem tehdy nevěnoval pozornost použitému elektromotoru. Svůj naviják nemůžu použít na závodech, protože nevyhovuje pravidlům ( více v pravidlech F3B ). Na tréning jej ale použít bez problémů lze. Na závodech mám možnost startovat na navijácích kluků z klubu, za což jim patří velký dík.
Více info k navijákům a uzlům používaných na silony:
Výkres pro stavbu navijáku
Pro zájemce o stavbu vlastního navijáku jsou k dispozici nákresy od Makyka
Kladka
Já jsem ji pořídil s navijákem. Druhá možnost je vyrobit si jak naviják tak kladku vyrobit svépomocí, to ale vyžaduje mít přístup k strojnímu vybavení ( fréza a soustruh). Na internetu se dají stáhnout plány na její výrobu.
Další potřebné věci jsou již jednodušší k sehnání a dají se bez problému koupit.
Silon
Silony používám od p. Ješiny, v délce 410 m. Používají se silony o síle 0,9 – 1,4mm.
Padáček
Padáčky musí odpovídat pravidlům a ušít jej není nic jednoduchého, min. rozměr dle pravidel je 5 dm2. Výborné padáčky šije Iva Baďurová.
Baterie k navijáku
Autobaterii koupíte kdekoliv. Již druhým rokem používám autobaterii Bosch za cca 1500,- Kč 52Ah. Zatím funguje bez problémů. Jediný parametr, který jsem při výběru sledoval byl startovací proud za studena. V pravidlech je dáno max. 510A. Na závodech jsem často viděl používat baterie Exide X-treme2.
Báze
Báze pro tréning máme udělané z uhlíkových tyčí.
Zaměřovadlo
Zaměřovalo je udělané z trojnožky na fotoaparát. Nahoře je hlava v které jsou dvě tyčky.
Parta stejně postižených lidí
Při tréningu je k nezaplacení pohled někoho druhého. Je potřeba se s érem nejen sžít, ale hlavně nastavit několik letových úloh. Odladit starty na navijáku. Dostat do oka vzdálenosti při letových úlohách a to vše by bez stejně postižených lidí bylo značně zdlouhavé, ne-li nemožné. A ještě jedna věc mě napadá, dnes již všichni z klubu lítáme se stejným vybavením.
Má to jednu nespornou výhodu. Programování vysílačky, seřízení letadla, případná výměna serva – to vše je mnohem jednodušší.
Další, už třetí část seriálu, bude následovat …
Similar Posts:
- F3B – o čem to je a jak začít?
- Jak je to vlastně s tím rušením?
- Pořádání F3B soutěže – co to vše obnáší?
- Kompletace Tangy F3B Pavla Marka 1. a 2. díl
- Kompletace Tangy F3B Pavla Marka 3. díl
- F3K házedla aneb Jak létat bez pohonu – reportáž ČT
- Excite F5D – F5D speciál
- Enigma F5B – F5B speciál
- Soutěž F3K “Zlínské házedlo” – je po všem
- Anketa o polétání pro děti
Rubrika: Články