Autor: Jirka Chvátal, 25 Duben 2016, 21:20
Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 1. díl
Kamarád Mirek Buryan staví krásnou maketu Zlín X v měřítku 1:3 o rozpětí 5m a podělil se se mnou o popis ze stavby a hromadu krásných fotek …
Zlín X
Konstruktér Ing. Jaroslav Lonek, kterého angažovala fa Baťa, navázal na řadu větroňů Zlin svého předchůdce Oskara Mayera (Zlin-V,VI, VII Akela a Zlin VIII), a v roce 1936 vytvořil, na svou dobu moderní větroň, Zlín-X. Tento větroň měl o rok později modifikaci s výrobně jednodušším hranatým trupem. V roce 1937 na soutěži plachtařů Masarykovy letecké ligy v Žilině na Straníku, dosáhl tento větroň několika úspěchů: 1. místo v celkovém pořadí, 1. místo za ulétnutou trať, 2. místo za ulétnutou délku.
Technická data větroně:
Rozpětí 15m, délka 6m, plocha 13,5m2, klouzavost 1:25 při 60 km/h.
Rozhodl jsem se pro stavbu makety v měř. 1:3 ve variantě s původním oblým trupem a stavbu převážně z klasických materiálů.
Trup
Trup je poloskořepinové konstrukce. Přepážky v přední části trupu jsou z letecké překližky 3mm, v centroplánu jsou dvě klíčové přepážky, mezi kterými je pouzdro planžet, ze sendvičových sklolaminátových desek 3mm a za nimi jsou přepážky z topolové překližky 3mm. Všechny přepážky jsou mohutně vylehčeny. Podélná soustava je z osmi smrkových lišt 5×5, v zadní části ztenčených na 5×2. Rám kabiny má kostru z překližkových žeber a smrkových lišt. Trup je potažen balsou 2mm a hlavice trupu slepena z balsových hranolů a patřičně vybroušena.
Přepážky jsem si nakreslil v Corelu a Honza Vališ mi je vyfrézoval na frézce – díky Honzo. Trup je tvarově docela složitý, hlavně v místě kabiny, a z dostupné dokumentace, které je minimum, není jasné přesné provedení. Z toho důvodu jsem musel trochu improvizovat. Vodítkem mi byl Zlín XII a hlavně Zlín XIII stejného konstruktéra. Celý trup je olaminovaný skelnou tkaninou 60g. Vlečný háček sériové produkce Bobo model Krnov je umístěný v první trupové přepážce. Na trupu je vidět snaha konstruktéra J. Lonka o čistotu tvarů vyplývajících z aerodynamického ideálu té doby.
Bude pokračovat 2. dílem …
Mirek Buryan
Similar Posts:
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 3. díl
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 2. díl
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 4. poslední díl
- Mirek Buryan staví maketu L-21 Spartak 1:3, r. 6m – hotovo!
- “Děti v Číně vyrábí vysílače” – zkušenosti s vysílačem Turnigy 9x
- Fotky ze stavby a video ze záletu makety větroně Calif A21SJ Miki Adanga z Toblachu v měřítku 1:2, o rozpětí 10,5m, letové váze 55kg poháněného turbínou JetCat. Nádherná podívaná!
- Jak rychle létají větroně?
- Problém s Jeti Duplex Libora Kolmana – výpadek spojení při létání – pád do Failsafe
- V sobotu 4.4 v 9 hod. společné létání na Žabárně
- Novoroční létání LMK Zlín
Rubrika: Modelářská dílna