Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Webkamera - aktuální počasí na ploše
Kalendář modelářských akcí

Nové aktuality

2.10. v 15:30 hod brigáda na letišti viz. email od předsedy.

Nejčtenější články

  • Nejnovější komentáře

  • .

  • Autor: Jirka Chvátal, 25 Duben 2016, 21:20

    Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 1. díl

    Kamarád Mirek Buryan staví krásnou maketu Zlín X v měřítku 1:3 o rozpětí 5m a podělil se se mnou o popis ze stavby a hromadu krásných fotek …

     

     

    Zlín X
    Konstruktér Ing. Jaroslav Lonek, kterého angažovala fa Baťa, navázal na řadu větroňů Zlin svého předchůdce Oskara Mayera (Zlin-V,VI, VII Akela a Zlin VIII), a v roce 1936 vytvořil, na svou dobu moderní větroň, Zlín-X. Tento větroň měl o rok později modifikaci s výrobně jednodušším hranatým trupem. V roce 1937 na soutěži plachtařů Masarykovy letecké ligy v Žilině na Straníku, dosáhl tento větroň několika úspěchů: 1. místo v celkovém pořadí, 1. místo za ulétnutou trať, 2. místo za ulétnutou délku.

     
    Technická data větroně:
    Rozpětí 15m, délka 6m, plocha 13,5m2, klouzavost 1:25 při 60 km/h.
    Rozhodl jsem se pro stavbu makety v měř. 1:3 ve variantě s původním oblým trupem a stavbu převážně z klasických materiálů.

     
    Trup
    Trup je poloskořepinové konstrukce. Přepážky v přední části trupu jsou z letecké překližky 3mm, v centroplánu jsou dvě klíčové přepážky, mezi kterými je pouzdro planžet, ze sendvičových sklolaminátových desek 3mm a za nimi jsou přepážky z topolové překližky 3mm. Všechny přepážky jsou mohutně vylehčeny. Podélná soustava je z osmi smrkových lišt 5×5, v zadní části ztenčených na 5×2. Rám kabiny má kostru z překližkových žeber a smrkových lišt. Trup je potažen balsou 2mm a hlavice trupu slepena z balsových hranolů a patřičně vybroušena.

    Přepážky jsem si nakreslil v Corelu a Honza Vališ mi je vyfrézoval na frézce – díky Honzo. Trup je tvarově docela složitý, hlavně v místě kabiny, a z dostupné dokumentace, které je minimum, není jasné přesné provedení. Z toho důvodu jsem musel trochu improvizovat. Vodítkem mi byl Zlín XII a hlavně Zlín XIII stejného konstruktéra. Celý trup je olaminovaný skelnou tkaninou 60g. Vlečný háček sériové produkce Bobo model Krnov je umístěný v první trupové přepážce. Na trupu je vidět snaha konstruktéra J. Lonka o čistotu tvarů vyplývajících z aerodynamického ideálu té doby.

     

    Bude pokračovat 2. dílem …

     

    Mirek Buryan

     

    Similar Posts:

    Rubrika: Modelářská dílna

    Zrušit komentář

    *

     

    

     

    Rubriky

    Spřátelené kluby