Autor: Jirka Chvátal, 25 Duben 2016, 21:27
Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 2. díl
Kamarád Mirek Buryan staví krásnou maketu Zlín X v měřítku 1:3 o rozpětí 5m a podělil se se mnou o popis ze stavby a hromadu krásných fotek … Pokračujeme dalším dílem …
Křídlo
Křídlo má u kořene až po začátek křidélka profil s 13% výškou a prohnutím 2,5%. Potom plynule přechází do profilu s 10% výškou a prohnutím 3%. Protože se jedná o křídlo s velkým zúžením, musí být eliminovány některé jeho negativní vlastnosti, hlavně odtrhávání proudnic při velkých úhlech náběhu na jeho koncích. Proto je křídlo plynule ke konci negativně překřížené o 2°.
Křídlo je klasické konstrukce s jedním hlavním nosníkem, v místě nejvyššího profilu, s jedním pomocným nosníkem v místě zavěšení křidélek. Hlavní nosník je skříňového typu s vnitřní příhradovinou a celý je slepený v šabloně z ocelových profilů. Pomocný nosník má průřez tvaru písmene Z. Při sestavování hlavního nosníku je do kořene usazeno, pod patřičným úhlem, pouzdro planžet, zhotovené předem z laminátových desek 3mm. Pouzdro je omotané uhlíkovým rovingem proti rozevření. Po slepení celého nosníku jsou z téhož důvodu omotané konce u kořene.
Žebra jsou vyřezána na CNC frézce z topolovky 3mm a vylehčena kruhovými otvory. Náběžná část křídla až po hl. nosník a kořen křídla jsou potaženy standardní balsou 2mm. Žebra za nosníkem jsou páskována balsou 2. Pásnice pomocného nosníku je na horní straně křídla zapuštěná pod obrys profilu, aby obtékání bylo narušeno co nejméně. Naopak pod křídlem je pásnice v obrysu profilu a pomáhá tak přižehlení potahu v místě vydutí profilu.
Křidélko ja zavěšeno na spodní straně na pěti šedých pantech MS. Křidélko ma vlastní skříňový nosník ze smrkových lišt uzavřených vpředu překližkou 0,6mm a vzadu balsou 2. Náběžná hrana křidélka tvoří nos z balsy, který při pohybu kř. nahoru zajíždí do kapsy v křídle. Při pohledu shora to připomíná původní řešení kdy křidélo bylo zavěšeno v ose profilu. Takto zavěšené křidélko se ale nedá dobře utěsnit na rozdíl od zavěšení dole (nebo nahoře) kdy se spoj jednoduše přelepí páskou. Každé křidélko je ovládané dvěma plochými servy.
Odtoková hrana je z lipového nosníku a vybroušena na koncovou tloušťku 1 mm. Na rozdíl od předlohy jsou v křídlech výsuvné aerodynamické brzdy z produkce Bobo model Krnov, ovládané standardními servy.
Pro spojení křídel slouží tři pružné ocelové planžety 1x30x750mm z produkce fy KINEX. Křídla jsou k sobě stažena tažnou ocelovou pružinou.
Bude pokračovat v dalším díle …
Mirek Buryan
Similar Posts:
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 3. díl
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 1. díl
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 4. poslední díl
- Mirek Buryan staví maketu L-21 Spartak 1:3, r. 6m – hotovo!
- “Děti v Číně vyrábí vysílače” – zkušenosti s vysílačem Turnigy 9x
- Fotky ze stavby a video ze záletu makety větroně Calif A21SJ Miki Adanga z Toblachu v měřítku 1:2, o rozpětí 10,5m, letové váze 55kg poháněného turbínou JetCat. Nádherná podívaná!
- Jak rychle létají větroně?
- Problém s Jeti Duplex Libora Kolmana – výpadek spojení při létání – pád do Failsafe
- V sobotu 4.4 v 9 hod. společné létání na Žabárně
- Novoroční létání LMK Zlín
Rubrika: Modelářská dílna