Autor: Jirka Chvátal, 15 Květen 2016, 22:49
Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 4. poslední díl
Kamarád Mirek Buryan staví krásnou maketu Zlín X v měřítku 1:3 o rozpětí 5m a podělil se se mnou o popis ze stavby a hromadu krásných fotek … Zde je poslední, 4. díl …
Technické parametry modelu:
Rozpětí 5m, délka 2m, plocha křídla 150 dm2, váha 9 kg, plošné zatížení 60g/dm2.
Napájení je ze čtyř článků NiCd Panasonic 3000. Model je řízen vysílačem Futaba FX 30 s naroubovaným modulem Jeti EX. Přijímač je osmikanálový Jeti.
Zálet se uskutečnil na mém domovském letišti Hranice – Drahotuše koncem dubna. Vlečná Miss Morava s motorem ZDZ 80 si s modelem lehce poradila přesto, že větroň nemá kolo ale jen přistávací lyži. Model vyžadoval pouze malé dotrimování křidélek a napoprvé krásně letěl. Ochotně jde do kroužení ale je třeba hlídat náklony. Měl jsem obavy z přílišného zúžení křídel ale ty se naštěstí nepotvrdily. Díky „špičatým“ křídlům a červené barvě je na obloze dobře čitelný. Na následující modelářské akci Hranická termika, model obstál i v silném větru 7-9 m/s.
Ing. Jaroslav Lonek patřil k našim nejvýznamnějším leteckým konstruktérům před 2. světovou válkou. Jeho větroň Zlín-X a motorová sportovní letadla Zlín XII a Zlín XIII by mohly být v podstatě začátkem jeho kariéry nebýt jeho popravy Němci před koncem války coby aktivního účastníka odboje. Model Zlín-X tak může být malým připomenutím předválečné československé konstruktérské školy.
Děkuji všem, s nimiž jsem během stavby konzultoval postupy a kteří mi nějakým způsobem pomáhali. Za všechny jsou to Milan Cvenar, Honza Vališ, Petr Lužný, Ivoš Nezhyba aj.
Miroslav Buryan
Modelářský klub při aeroklubu Hranice na Moravě.
Similar Posts:
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 3. díl
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 1. díl
- Mirek Buryan staví maketu větroně Zlín X – 2. díl
- Mirek Buryan staví maketu L-21 Spartak 1:3, r. 6m – hotovo!
- “Děti v Číně vyrábí vysílače” – zkušenosti s vysílačem Turnigy 9x
- Fotky ze stavby a video ze záletu makety větroně Calif A21SJ Miki Adanga z Toblachu v měřítku 1:2, o rozpětí 10,5m, letové váze 55kg poháněného turbínou JetCat. Nádherná podívaná!
- Jak rychle létají větroně?
- Problém s Jeti Duplex Libora Kolmana – výpadek spojení při létání – pád do Failsafe
- V sobotu 4.4 v 9 hod. společné létání na Žabárně
- Novoroční létání LMK Zlín
Rubrika: Modelářská dílna