Autor: Jirka Chvátal, 28 Leden 2009, 22:28
Motůrek vpravdě gigantický – Freeair Gigatex HCS C 12000W/4
Dnes mi dorazil na testování takový maličký “motůrek”, Gigatex HCS C 12000, elektromotor, který vyrábí firma Freeair Luboše Chvátala a který je výkonově adekvátní náhradou pohonu do 3m 3D akrobata jakým je například Katana od Ivoše Krilla a podobné modely. Kamarád a klubák Vláďa Zicháček jej uvažuje jako pohon do makety švédského motorového akrobatického větroně Windex 1200c.
Konstrukčně jde o 4závitovou oběžku s velmi masivními japonskými ložisky a hřídelí z titanu. Vrtule se možná trochu netypicky šroubuje přímo do čela motoru, ne pomocí unašeče na hřídel, podobně jako u motoru Plettenberg Predator. Je s tím třeba počítat při konstrukci modelu.
Jeho maximální příkon je 12kW. Byl mi zapůjčen za účelem otestování statického tahu a ověření vhodnosti pro zamýšlenou motorizaci nového projektu. Zatím nic bližšího prozrazovat nebudu, zkoumaví na to přijdou sami a ti ostatní si prostě počkají.
Jakmile dorazí i testovací sada akku a 400A regulátor, podrobíme ho testování, nafotíme a nahrajeme video z testování. Pro zájemce, stránka výrobce s daty o motoru je tady. Freeair vyrábí i 15kW a 20kW verzi tohoto motoru pro použití v ještě větších modelech a na elektroparaglide.
K verzi, která mi byla zapůjčena výrobce píše na svém webu toto, cituji:
Střídavé elektromotory HCS C 12000/xx s otočným pláštěm a neodymovými magnety, jsou vhodné pro pohon velkých modelů větroňů s hmotnosti do 30000 gramů a motorových a akrobatických modelů do hmotnosti 20000 gramů.
Motor je díky vysokému kroutícímu momentu vhodný pro použití velkých vrtulí bez nutnosti použít převodovku. Použít lze vrtule od 26″ do 33″. Toto řešení dodává pohonné jednotce velmi dobrou účinnost a nízkou hmotnost celého pohonu.
Tento velmi tichý pohon ocení piloti velkých maket a polomaket, kde hluk převodovky působí rušivě. S úspěchem lze tento motor použít místo spalovacího motoru o objemu 100-200 ccm. Při použítí převodovky je možno tento motor použít i pro paraglide.
Hřídel je vyrobena z titanu a uložení tvoří tři kvalitní kuličková ložiska. Jedno z ložisek tvoří opěrku pláště a nehrozí tedy rozkmitání pláště. Toto řešení zabraňuje kmitům a zajišťuje motoru výbornou mechanickou odolnost a dlouhou životnost.
Motor je konstruován pro maximální rozměr vrtule 30″, ale byl testován i s 33″, u větších rozměrů vrtulí je však problém s výběrem a kvalitou.
Similar Posts:
- Novinka mezi výkonnými nabíječi – Raytronic C60, až 2x300W, až 20A!
- Nádherný maketový aerovlek elektro maketou Zlína Z-526AFS o rozpětí 2,6m, motor Freeair Hirotex 2500, akku 12s Lipo G3 4200mAh – video!
- Svahové orgie s Bananou na svahu Wöllaner Nock
- 3,5m vlečná Piper na 3W 150 Miroslava Nedorosta z Prahy
- Video Edge 540, rozpětí 4,5m, motor 4válec 3W 684ccm
- Windex 1200c Petra Cigánka
- Maketa Windex 1200c 1:1,5 Vladimíra Zicháčka
- Nabíječ Raytronic C60 – zkušenosti uživatele
- Raytronic C60 – software Logview pro monitorování nabíjení
- Maketa L-410 UVP-E E8D Jirky Adámka – létající dokonalost
Rubrika: Modelářská elektronika, Články
Komentoval Pavlík Jiří
Únor 1, 2009 @ 09:24
Při návštěvě Vlaďimíra Zicháčka jsem měl možnost tento krásný motor osobně prohlídnout.Motor je moc pěkně zpracovám a podle prvního dojmu musí mít obrovský výkon,přiložená tabulka je toho důkazem.Prěji výrobci i Vlaďovi hodně úspěchů.
Komentoval Miloš
Únor 15, 2009 @ 21:00
A toš chlapi, kde je ta pomyslná čára mezi modelem a skutečným letadlem – potažmo s jejich pohonnou jednotkou? :-)