Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Webkamera - aktuální počasí na ploše
Kalendář modelářských akcí

Nové aktuality

1.10.2016 od 14h pořádá LMK Brusné Dětský letecký den

Fotky z MČR F3K 2016, které probíhalo na naší modelářské ploše v Holešově najdete tady a tady.

Nejčtenější články

  • Nejnovější komentáře

  • .

  • Autor: Jirka Chvátal, 28 Leden 2009, 22:28

    Motůrek vpravdě gigantický – Freeair Gigatex HCS C 12000W/4

    Dnes mi dorazil na testování takový maličký “motůrek”, Gigatex HCS C 12000, elektromotor, který vyrábí firma Freeair Luboše Chvátala a který je výkonově adekvátní náhradou pohonu do 3m 3D akrobata jakým je například Katana od Ivoše Krilla a podobné modely. Kamarád a klubák Vláďa Zicháček jej uvažuje jako pohon do makety švédského motorového akrobatického větroně Windex 1200c.

    Konstrukčně jde o 4závitovou oběžku s velmi masivními japonskými ložisky a hřídelí z titanu. Vrtule se možná trochu netypicky šroubuje přímo do čela motoru, ne pomocí unašeče na hřídel, podobně jako u motoru Plettenberg Predator. Je s tím třeba počítat při konstrukci modelu.

    Jeho maximální příkon je 12kW. Byl mi zapůjčen za účelem otestování statického tahu a ověření vhodnosti pro zamýšlenou motorizaci nového projektu. Zatím nic bližšího prozrazovat nebudu, zkoumaví na to přijdou sami a ti ostatní si prostě počkají.
    Jakmile dorazí i testovací sada akku a 400A regulátor, podrobíme ho testování, nafotíme a nahrajeme video z testování. Pro zájemce, stránka výrobce s daty o motoru je tady. Freeair vyrábí i 15kW a 20kW verzi tohoto motoru pro použití v ještě větších modelech a na elektroparaglide.

    K verzi, která mi byla zapůjčena výrobce píše na svém webu toto, cituji:
    Střídavé elektromotory HCS C 12000/xx s otočným pláštěm a neodymovými magnety, jsou vhodné pro pohon velkých modelů větroňů s hmotnosti do 30000 gramů a motorových a akrobatických modelů do hmotnosti 20000 gramů.
    Motor je díky vysokému kroutícímu momentu vhodný pro použití velkých vrtulí bez nutnosti použít převodovku. Použít lze vrtule od 26″ do 33″. Toto řešení dodává pohonné jednotce velmi dobrou účinnost a nízkou hmotnost celého pohonu.
    Tento velmi tichý pohon ocení piloti velkých maket a polomaket, kde hluk převodovky působí rušivě. S úspěchem lze tento motor použít místo spalovacího motoru o objemu 100-200 ccm. Při použítí převodovky je možno tento motor použít i pro paraglide.

    Hřídel je vyrobena z titanu a uložení tvoří tři kvalitní kuličková ložiska. Jedno z ložisek tvoří opěrku pláště a nehrozí tedy rozkmitání pláště. Toto řešení zabraňuje kmitům a zajišťuje motoru výbornou mechanickou odolnost a dlouhou životnost.
    Motor je konstruován pro maximální rozměr vrtule 30″, ale byl testován i s 33″, u větších rozměrů vrtulí je však problém s výběrem a kvalitou.

    Similar Posts:

    Rubrika: Modelářská elektronika, Články

    2 komentářů »

    1. Komentoval Pavlík Jiří

      Únor 1, 2009 @ 09:24

      Při návštěvě Vlaďimíra Zicháčka jsem měl možnost tento krásný motor osobně prohlídnout.Motor je moc pěkně zpracovám a podle prvního dojmu musí mít obrovský výkon,přiložená tabulka je toho důkazem.Prěji výrobci i Vlaďovi hodně úspěchů.

    2. Komentoval Miloš

      Únor 15, 2009 @ 21:00

      A toš chlapi, kde je ta pomyslná čára mezi modelem a skutečným letadlem – potažmo s jejich pohonnou jednotkou? :-)

    RSS komentářů k tomuto článku

    Zrušit komentář

    ERROR: si-captcha.php plugin: GD image support not detected in PHP!

    Contact your web host and ask them to enable GD image support for PHP.

    ERROR: si-captcha.php plugin: imagepng function not detected in PHP!

    Contact your web host and ask them to enable imagepng for PHP.

     

    

     

    Rubriky

    Spřátelené kluby