Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Webkamera - aktuální počasí na ploše
Kalendář modelářských akcí

Nové aktuality

2.10. v 15:30 hod brigáda na letišti viz. email od předsedy.

Nejčtenější články

  • Nejnovější komentáře

  • .

  • Autor: Jirka Chvátal, 28 Říjen 2011, 17:57

    F3K Thowt – stavba a dojmy

    Thowta (Thôth – Staroegyptský bůh písemnictví, vědy, lékařství a kouzelnictví) – následovníka Isise s novým křídlem s větší plochou a novým profilem  – jsem po shlédnutí pár fotek Isise na internetu “postavil” se všemi servy v trupu. chtěl jsem zjistit, jestli ušetřím váhu a zda se projeví teoreticky menší odpor táhel “schovaných ve víru trupu” s tím, že křídlo zústane aerodynamicky čisté a navíc pevnější, protože není oslabeno vyřezáváním děr pro serva a pro kabely. Že budu ale táhla dělat natřikrát, protože se mi stále nelíbilo, že drhnou a křidélka dobře nestředí a že ho budu dělat po večerech skoro 3 měsíce, to jsem fakt netušil. Dobře mi tak :-)



    Nové křídlo má vyztuženou náběžku uhlíkem a je tak odolnější proti běžnému opotřebení při přistáních i převážení a má oba konce křídla vyztužená uhlíkem. Náraz náběžkou křídla do stromu se obešel bez sebemenšího poškození. Táhla jsem udělal z uhlíkové trubičky, která skoro nic neváží a přitom je velmi tuhá v ohybu. Táhla chodí v duši z bovdenu, který jsem doma našel. Je naprostu nutné si vyhrát s perfektním sladěním táhel, protože jinak se trubička začne v duši křížit a drhnout. Táhlo z bovdenu se neosvědčilo, je velmi měkké a křidélka pak nestředí a mají velké vůle.


    Použil jsem sedýlko od Ypsiho, protože se mi líbí víc než to originální. Koupil jsem od Ypsiho i trubku, byla na průhyb pevnější a lehčí, ale když jsem ji a tu originální zkoušel na tuhost, ta od Ypsiho mi praskla v ruce – je velmi křehká. Ta originální se prohla, ale vydržela. Na Thowtovi tak nakonec není.


    Nakonec jsem oproti Isisovi ušetřil jenom pár gramů, těžiště jsem trefil napoprvé bez přidání jediného gramu olova, což mě překvapilo. Uvidíme po záletu. Hmotnostní rozpisku najdete níže. Na zálet se teprve chystám, že Thowt létá o hodně jinak než Isis už od Ondry Rezlera vím, jsem zvědav jak se bude chovat a jak se projeví větší plocha křídla a nový profil. Očekávám větší pronikavost ve větru, jak se změní chování v klidu uvidím.


    Podle prvních postřehů je Thowt oproti Isisovi v kluzu rychlejší, pronikavější, malinko výš ho vyhodím a je výborně ovladatelný. Pořád laboruju s těžištěm. Zatím není problém nakouzat v klidu kolem 2 minut, ale už se podařily i 3, bez temiky, večer před setměním kdy už padala rosa. Měl jsem problém s flutterem, blbec jsem zapomněl zavětrat křidélka. Stačilo přilepit na pevnou část křídla průhlednou izolepu, klapky sklopit, přečnívající část pásky zasypat pudrem nebo moukou a je hotovo. Vystředil jsem ještě malou vůli na jedné díře v páce křidélka. Práce na 5 minut a je po flutteru :-) Od té doby už se neobjevil ani jednou. Uvidíme co v silnějším větru.


    Podrobný rozpis hmotností jednotlivých částí:

    Trup

    Váha
    Ks
    Celkem
    gondolka
    38,2
    1
    38,2
    kabinka
    3
    1
    3
    trubka
    13,7
    1
    13,7
    kozlík
    1,1
    1
    1,1
    sop
    6,6
    1
    6,6
    vop
    8
    1
    8
    deska serv
    1,5
    1
    1,5
    rx
    7,2
    1
    7,2
    rx akku
    30,5
    1
    30,5
    trup. serva
    5
    2
    10
    serva křidélka
    10
    2
    20
    páky sop a vop
    0,05
    2
    0,1
    šroubky
    1
    2
    2
    Celkem
    145

    Křídlo

    Váha
    Ks
    Celkem
    křídlo
    131
    1
    131
    páky
    0,3
    2
    0,6
    kolík
    1,6
    1
    1,6
    Celkem
    133
    Celkem
    274



    Serva:

    Křidélka: 2x Dymond D60
    Směrovka a výškovka: 2x pico servo Dymond D47

    Přijímač:
    MZK Twin6 2,4 GHz


    RX akku:

    4x Ni-Mh KAN 250mAh


    Zkušenosti z létání:

    Zatím mám s Thowtem naházeno řádově 50 hodů tj. nic. Pořád si hraju těžištěm a zkouším různá nastavení seřízení. Už se začíná chovat tak jak bych chtěl. Zatím max co jsem jej vyhodil je 48m v lehkém vánku do 1m/s. Ve většu jsem zatím s variem nelétal. Zkusím až trochu foukne. Klesavost mě překvapila, vypadá to velmi dobře, v oleji časy kolem a přes 2 minuty nejsou problém, se sem tam nulkou běžně kolem 3 minut.

    Thowt je v kluzu poměrně rychlý, ale naklapkováním na cca -2mm se dá krásně zpomalit a vyloženě dojit. Na hraně pak klapne, ale rychle se sbírá s minimální ztrátou výšky, takže taky dobré. Předpovědi o rychlém křídle, které se špatně chová na malé rychlosti se podle mě nekonají.

    Zatím létám těžiště 88mm, zkoušel jsem i o 5mm dozadu, bylo to nádherně citlivé, ale už se to chová nepříjemně, čím rychleji, tím víc se utahoval do země a byl moc náchylný na přetažení. Uvidíme kde s těžištěm skončím.

    Fotky z létání jsem přidal do galerie.



    Úprava náhonu výškovky:
    na Thowtovi jsem, stejně jako u Isisovi, udělal náhon 2 pružinkami, které výškovku přitahují a protitah serva potlačuje. Ze začátku se mi to zdálo dobré, ale čím víc jsem s házedly létal a snažil se dosahovat větších a větších výšek, projevila se zřejmě únava pružinky a házedlo letělo pokaždé jinak a jinam. Dal jsem na radu Marcela Králíka a náhod výškovky předělal. Jednu pružinku jsem odstranil, jednu ponechal a náhon předělal tak, že na servo přišla dvouramenná páka a tahám za páčku na výškovce tak, že lanko je propojeno jakoby do kruhu s tím, že v jednom bodě je napevno připojená páka výškovky. Výsledek je ten, že lanko tahá při přitažení i při potlačení, náhod nemá žádné vůle a výškovka konečně i při silném odhodu drží svoji polohu. Okamžite se to projevilo na výškách hodů. S původním náhonem pružinkami byla maximální výška 48m a to byla spíš vyjímka, resp musel jsem hodit tak 30x abych ji dosáhl. S novým náhonem jsou výšky od 45 do 49m a především jsou poměrně málo různé. Z 10 hodů je tak 3-5 hodů 48-49m. Úprava přidala na hmotnosti necelý gram váhy, takže jednoznačně doporučuji náhod udělat už takto rovnou a pružinky vůbec neřešit. Ani v silném větru kolem 7-9m/s se už problém, který způsobovala pružinka neobjevil. Víc je jasné z fotek, které jsem přidal do galerie.

    Video ze zimního polétání s Thowtem, vítr 6,5m/s, v nárazech 9,5m/s




    Similar Posts:

    Rubrika: Modelářská dílna

    Zrušit komentář

    *

     

    

     

    Rubriky

    Spřátelené kluby