Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Letecký modelářský klub Čmelák Holešov

Webkamera - aktuální počasí na ploše
Kalendář modelářských akcí

Nové aktuality

2.10. v 15:30 hod brigáda na letišti viz. email od předsedy.

Nejčtenější články

  • Nejnovější komentáře

  • .

  • Autor: Jirka Chvátal, 4 Květen 2011, 16:04

    MZK Twin 2,4 GHz – zkušenosti se senzory – Vario a sUIQ 50A

    Slíbil jsem, že na tomto webu budu psát uživatelské zkušenosti se systémem MZK Twin 2,4GHz. Už téměř rok a čtvrt s Twinem létám jak v 3m Kataně, tak v F3K házedle a zatím jsem nezaznamenal žádný problém s výpadkem signálu či jiným problémem s řízením. Rozhodl jsem se postupně uveřejňovat zkušenosti se senzory, které se dají ke Twinu zakoupit. Prvním na řadě je externí vario.




    Proč vario do akrobata?

    Kvůli aerovlekům. Většina kluků z klubu i na sletech vario v modelech nemá a já jsem jej donedávna také neměl. Rád bych věděl jednak v jaké výšce létám a také měl ve sluchátku v uchu pípnutí při dosažení nastavené výšky, na GPS Trianglu se vleká minimálně do 500m, spíše výš. Občas jsou takové podmínky, že už ve 450m větroň téměř není vidět a tak je každý ušetřený metr a čas v aerovleku ulehčením a také úsporou paliva.


    Jak se senzory připojují?

    Postup pro připojení externích senzorů Jeti k přijímačům systému Twin je velmi jednoduchý, interní vario v přijímači Twin10V stačí oživit zapnutím interní telemetrie, u externího varia je to ještě jednodušší, stačí senzor připojit k data konektoru přijímače. Po připojení senzoru stačí v MZK terminálu v menu Model u nového modelu spustit položku Autoinstalace, u už používaného modelu stačí model načíst přes položku Můj model/Načíst. Automaticky jsou detekovány všechny připojené senzory, jak interní, tak externí. Senzory se u systému Twin nepřipojují do drahého expanderu jako u Duplexu, stačí je navzájem propojit, senzory mezi sebou automaticky začnou komunikovat a posílat data sériově do přijímače a ten do Terminálu. Jednoduché, funkční a oproti Duplexu ušetříte několik stovek za nákup Expanderu. Kdo někdy u Duplexu Expander používal, ví, jak se s ním navigace v menu znepřehlední. Uff.


    Jak se senzory připojují a jak vypadá zobrazení na Terminálu?
    Pokud jde o konkrétně o vario, na displeji Terminálu si můžete libovolně nastavovat, zobrazovat či skrývat tyto veličiny:
    Vario v m/s, 10 sekundové a 30sekundové průměrované vario, výška nad zemí, maximální dosažená výška nad zemí, výška nad mořem, atmosférický tlak, teplota, napětí na vstupu varia a co je důležité, dokonce i monitorovat výpadky v napájení. Jakmile dojde k poklesu napájecího napětí senzoru vlivem slabých akumulátorů ve větroni či chybou v instalaci, dojde k započtení poklesu napájení. Na displeji si tak můžete nejen sledovat napětí přijímačových akku, ale dokonce se kdykoli podívat, zda od doby zapnutí modelu nedošlo k nebezpečnému poklesu pod kritickou mez, byť by byl velmi krátký a očima byste jej neměli šanci zaznamenat. Jako předzvěst vybitých akku v modelu, především v F3K a jiných modelech, kkde se používají velmi malé kapacity akku je to vynikající!!!!

    V krátkém čase budou pomocí aktualizace fw senzoru, kterou si můžete velmi jednoduše za doslova pár vteřin provést sami doma, přidány další parametry a sice maximální stoupání a maximální klesání.

    Jak vypadá vario senzor při zobrazení na displeji Terminálu se můžete podívat dole v galerii. Je to nastavené, které jsem si nastavil já, vaše může vypadat úplně jinak. Je na každém, který parametr si nechá zobrazovat, který si skryje, jakou velikost písma si zvolí, či jestli zvolí výpis v řádcích pod sebou, v tabulce – je možné si zadat kolik řádků a kolik sloupců chcete zobrazit, či zvolíte layout jiný. Kombinací je nepočítaně a každý si může zobrazení odladit dle svého gusta. V případě připojení více senzorů je možné mezi obrazovkami senzorů přepínat, či si zvolit výpis dvou senzorů najednou pod sebou.


    Je možné si vario pustit do sluchátka?

    Samozřejmě a nejen vario! K jakékoli veličiny, kterou dokáže systém Twin změřit je možné si v nastavení zvolit tzv. Audiokodek a ten si nastavit podle gusta. Například u varia je možné si zvolit od jaké hodnoty je stoupání a klesání zvukově signalizováno a dokonce je možné nastavit i frekvence pípání, každý z nás má rád jiný tón varia a každého ucho je jinak citlivé na konkrétní frekvence.

    Já jsem si například nastavil signalizaci stoupání u Katany od +2 m/s do 20 m/s a klesání od -2 m/s do -20 m/s. Frekvence jsem si nastavil tak, aby mi bylo vario do ucha příjemné. Akusticky se vario od MZK chová velice podobně, ne-li stejně jako padáčkářské nebo plachtařské, takže uslyšíte ono známé pipipipípípííípíííííípííííípiiipipipipi, tak jako ve větroni.

    Musím říct, že pokud jde o komfort užívání varia, tak je to oproti toho od Jeti o světelné roky dál, nejen co se týče toho co je vidět na displeji, ale především toho co slyším ve sluchátku. U Jeti varia jsem měl a stále mám problém poznat jestli vůbec stoupám nebo klesám a jak moc vlastně. Navíc jsem si nemohl nastavit frekvece ani úrovně od kdy chci stoupání/klesání indikovat a v jakém rozsahu.

    U Twinu si nastavím senzory a zobrazení třeba pro každý z modelů jinak a uložím si nastavení pod jméno modelu, které si pak můžu před létáním načíst behem 5 vteřin. Diametrálně jiné nastavení mám u varia v Kataně, kde dosahuje stoupání přes 30 m/s a klesání přes 50 m/s a naprosto jiné u F3 házedla, kde se pohybuji v naprosto jiných mezích stoupání a klesání a přesto potřebuji mít poměrově pípání podobně citlivé.


    Vejde se mi vario do modelu?

    V každém případě. U přijímače 10V je vario přímo součástí přijímače, takže nezabírá žádný konektor ani místo. Stačí do modelu vložit přijímač a automaticky mám i plnohodnotné akustické plachtařské vario. U externího čidla jde o modul ve velikosti nehtu u palce na krátkém kablíku, takže se opět vejde všude a hmotí jednotky gramů.

    Těším se, až bude dostupné ukládání naměřených dat na interní SD kartu Terminálu a bude možné si naměřená data doma prohlédnout, vyhodnotit je. Ideální pomocních pro ladění pohonů, nastavení modelů do termiky či jednotlivých letových režimů, odhalí problémy, které se za letu vyskytly aniž bych si jich třeba očima povšiml. Možností využití je nepočítaně a další senzory a funkce Terminálu budou dále přibývat …



    sUIQ50 senzor – použití v akrobatu?

    sUIQ50 senzor používám na měření a zobrazování napětí, proudů a odebrané kapacity z RX akku v palubní síti Katany. Při používání se mi potvrdila zkušenost z minula, na plně nabitou sadu 2S2PA123 zapojenou na polovinu letadla bez problémů odlétám celý den aerovleků a ještě mi zbyde přibližně 1/3 kapacity, takže můžu odlétat ještě několik akrobatických letů s rezervou. Stačí tedy nabíjet jednou za den a nemusím se stresovat jestli dám ještě jeden nebo dva lety. Nastavil jsem si na Terminálu alarm na odebranou kapacitu a na pokles napětí. Pokud nastane jedna z možností, na displeji se mi objeví alarm s výpisem veličiny a aktuální hodnoty. Obojí velmi výrazně a navíc výrazné pípání do sluchátka. Navíc vidím minimální napětí, na které padl RX pack a maximální naměřený proud. Ten je spíš pro měření pohonných packů, ale minimální napětí se dívám před každým startem, pokud létám dlouho. Super věcička, která reálně zvyšuje bezpečnost provozu nejen obrů.



    Zkušenosti uživatele – Holda

    Dneska jsem mel konecne trochu casu si pohrat a vyvezl jsem telemetricky plne nalozene Minicorado. Vsechno tam nacpat byl sice boj, nakonec se zadarilo.
    Osazen prijimac Twin 8, externi vario a UIC50.  Vsechno funguje velmi dobre. Nastavil jsem si alarmy na LQI (síla signálu) a vycerpani 1300 mAh z 1,8 Ah baterky.
    Vario pipa po vetronarsku, jde nastavit frekvence a v jakych hodnotach ma terminal pipat. Libi se mi vystup na hluchatko, na letisti tak nepipam jak kdyz hraju na vysilaci digihry.
    Ač jsem tomu moc nedával, tak podle varia se fakt da velice dobre letat termika, hlavne pak ve vysce, kdy se uz obtizne cist klesani ci stoupani modelu. Vario ma i jeden velikej neduh, clovek se pokousi trhat rekordy, uz jsem byl s Coradem v 589 m.
    Zobrazit na Terminálu je mozne Vario, prumer varia za 10 a 30 s, AGL, AMSL, AGLMax, teplotu, tlak, napeti na cidle a pocet vypadku napajeni, resp. poklesu tusim pod 4 V na prijimaci.
    Mnohem dulezitejsi a pro me smysluplnejsi je sonda UIC na mereni I,U a Q. Tady vsechno funguje bez prekvapeni. Snad jen zajimavosti je nepresnost stopek na pace plynu i kdyz litam plyn vicemene stylem 0/1, tj. bez motoru, s motorem. Jednou jsem cas vyrazne prelital, jednou jsem zase musel sedat jeste pred uplynutim stopek. Nabite hodnoty do baterky odpovidaly s odchylkou +- 5-10%. Zobrazit lze U (napětí sady), I (odebíraný proud) a Q (odebraná kapacita). Aby nebylo vse tak super, tak stale me hodne vadi ten blbej system propojek, ale brzka verze firmware 1.6 to opravi. V 600 metrech mi obcas zacalo padat LQI a jednou vypadl asi na 1s přenos telemetrie. telemetrie, řízení bylo v pořádku. Z casti to prisuzuju pozici antenek, ktere nebyly nijak zajistene a nejspis se vlivem odporu vzduchu primackly k uhlikovemu trupu. To jeste prozkousim.

    A jestě jeden screen jak vypada moje hlavni obrazovka na mém Terminalu.





    Similar Posts:

    Rubrika: Modelářská elektronika

    2 komentářů »

    1. Komentoval Martin Tichacek

      Květen 5, 2011 @ 10:11

      Nech toho. Kdo ma tu poslintanou klavesnicu porad umyvat! :-)

    2. Komentoval Václav Řehořek

      Duben 9, 2013 @ 21:18

      ahoj,vynikájící článek,moc mě pomohl,děláte to dobře

    RSS komentářů k tomuto článku

    Zrušit komentář

    *

     

    

     

    Rubriky

    Spřátelené kluby